Spannmåls produkter





Vetemjöl 1; fint 2; mellan 3; grovt

Jästbrödsmjöl

Havremjöl


Mannagryn

Havregryn

Kli 1; fint 2; grovt


Mjölet är rent från gifter, har inte besprutats eller gödslats med konstgödsel. Mjölet är malet i ekokvarnen i Svartå.

Kontakt: Kirsi Forsberg
telefon : 0503099563
e-mail : kirsi.forsberg@surfnet.fi
Södergård

Hemstöpta ljus 5 € / 2 st


tisdag 17 juli 2012

Aftonvandringen

Varje kväll gör vi på samma sätt och i samma ordning.Både vi och djuren vet matordningen och ändrar det så är kaoset färdigt.Vi börjar uppe hos grisarna ger mat och torrt hö att böka och sova i.

Och när fåren hör att bilen kommer tillbaka går dom till stalls dörren och börjar bräka nästan lite irriterat för att man är så långsam ändå vet dom man ska efter vatten kannan till trappan och sen upp på vinden efter en höbal innan man kommer då står dom alla i dörren och hänger med huvudena ut och bääar riktigt förskräkligt.Som nattegott brukar jag ge varsin brödskiva.Säger gonatt flickor och slår stalls dörren fast då.....

Sätter ute hönsen igång med att vimsa omkring och kackla så det hörs vida omkring som inte lugnar sig innan matkopparna är fyllda.Som belöning brukar jag få några ägg....

....och det kacklandet väcker matlusten hos kycklingarna och mamma-hönan som välkomnar en med ett pip och tjatter och springer runt fötterna på en så man får vara rädd man ska trampa på någon av dem.

Inne väntar 6 hungriga katter och Njiki.Hunden är glupsk och skulle äta allas mat om hon fick därför delar jag på dem och kissorna får sin mat i badrummet det vet dom och när jag tar i kylskåps dörren och säger nu är det kissornas tur springer alla till badrums dörren och trängs där vem som får komma till först in dit.Sen är det bara Njiki kvar när jag kommer tillbaka i köket ser jag ett par bruna bedjande hund ögon vart jag än vänder mig.Nu när alla har fått mat och blivit nattade sänker sig friden över södergård både över folk och fä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar