Spannmåls produkter





Vetemjöl 1; fint 2; mellan 3; grovt

Jästbrödsmjöl

Havremjöl


Mannagryn

Havregryn

Kli 1; fint 2; grovt


Mjölet är rent från gifter, har inte besprutats eller gödslats med konstgödsel. Mjölet är malet i ekokvarnen i Svartå.

Kontakt: Kirsi Forsberg
telefon : 0503099563
e-mail : kirsi.forsberg@surfnet.fi
Södergård

Hemstöpta ljus 5 € / 2 st


lördag 8 oktober 2011

Pumpa soppa på vårt sätt !

Jag blev tillfrågad idag om recept på pumpasoppa när vi var vid skolans höstdag och sålde pumpor,finns många olika recept nästan lika många som kockar tror jag men här kommer ett förslag.Jag brukar börja med att steka en stor lök ( skuren i bitar) i smör i en järn gryta, några klyftor vitlök,därefter ett stort syrligt äppel i bitar.Sen två små pumpor eller en stor i bitar. Det här fräser jag en stund i grytan sen tillsätter jag grönsaksbuljong så att det täcker bitarna och låter det sakta puttra på plattan tills bitarna är mjuka.Sen mixar jag det till en slät soppa med en stavmix.Kryddar med salt och curry mycket curry för det tycker jag om.För att runda av smaken brukar jag tillsätta örtmjukost eller grädde beroende på vad jag har hemma.Man kan byta ut pumpan mot zucchini grön eller gul med gott resultat.Ugnsvarmt ljust bröd och vitlöks smör till är jätte gott.Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar